Czym jest ostre koło? – budowa roweru

Wiele osób nie ma pojęcia, czym jest rower ostre koło. Wbrew pozorom jego konstrukcja jest prostsza, niż mogłoby się wydawać. Zasada działania jest nieskomplikowana – jedziemy tylko wtedy, gdy pedałujemy. Samoczynnie nie pojedziemy nawet podczas zjazdu z górki. Mogłoby się wydawać, że opanowanie takiego pojazdu to spore wyzwanie, jednak użytkownicy potwierdzają, że jest to jedynie kwestia przyzwyczajeń. Wiadomym jest, że początki mogą być trudne, jednak wraz z upływem czasu nie będziemy mieć żadnych trudności.

Z jakich podzespołów składa się ostre koło?

Niektórzy pragną zbudować rower ostre koło samodzielnie. Czy jest to możliwe? Oczywiście, że tak, jednak należy wziąć pod uwagę, że raczej nie jest to zadanie dla osób niedoświadczonych. Klasyczne ostre koło to pojazd jednobiegowy, które posiada sztywne połączenie korby z piastą tylną. Stosowany jest tutaj łańcuch, z którym zapewne większość osób spotkała się w swoim życiu. Łańcuch obraca się do przodu lub do tyłu, a wszystko zależy od ruchu pedałów. Jedziemy wyłącznie wtedy, gdy pedałujemy. Należy zaznaczyć, że kręcąc pedałami do tyłu pojedziemy w tym kierunku.

Nie każdy wie, że rower ostre koło posiada niższą masę. Nie znajdziemy tutaj zębatki, czy też kasety, przerzutek, manatki oraz linek. Jak widać budowa jednośladu jest mocno uproszczona, jednak nie oznacza to tego, że nie jest on funkcjonalny. Wręcz przeciwnie – wielu zwolenników nie wyobraża sobie przesiadki na tradycyjny rower. Trzeba również zaznaczyć, że opisywany typ roweru nie posiada hamulców tylnych. Może to wpłynąć na poziom bezpieczeństwa jazdy. Właśnie dlatego należy zachować należytą ostrożność. W innym przypadku może dość do poważnego w skutkach zdarzenia drogowego. Nie należy również zapomnieć o ryzyku wkręcenia się w łańcuch odzieży, czy też sznurówek.

  1. Hamulec – W momencie jazdy z dużą prędkością można zatrzymać rower poprzez zmianę kierunku pedałowania (do tyłu). Należy jednak mieć świadomość, że nagłe zahamowanie przedniego koła może skończyć się wypadkiem. Brak tradycyjnego hamulca tylnego może być dla niektórych utrudnieniem. Jeśli istnieje taka możliwość, to lepiej zatrzymywać rower przez pedałowanie do tyłu. Stosowanie przednich hamulców jest bezpieczne wyłącznie wtedy, gdy nie przemieszczamy się z zawrotną prędkością. Warto wiedzieć, że niektórzy hamują poprzez stanięcie na pedałach. Jest to opcja dla tych, którzy oszczędzają stawy.
  2. Rama – Rama ostrego koła w dużej mierze warunkuje komfort oraz skuteczność sterowania pojazdem. Niezwykle ważne jest to, aby została ona odpowiednio wyprofilowana. Duże znaczenie ma tutaj kąt główki ramy. Im jest on niższy, tym wyższa stabilność pojazdu. Niestety przekłada się to na wolniejszy skręt, co z pewnością rozczaruje wiele osób. Rower jest o wiele bardziej zwrotny, jeśli kąt główki ramy jest spory. Ponadto skręcanie odbywa się z dużą płynnością. Minusem jest fakt, że sterowanie takim pojazdem wymaga większej pewności oraz doświadczenia.
  3. Widelec – Położenie widelca także wpływa na wygodę podczas jazdy. Im wyższe jego wysunięcie względem główki ramy, tym wyższa zwrotność. Działa to również w drugą stronę.
  4. Tylny trójkąt ramy – W ostrym kole duże znaczenia ma także długość tylnego trójkąta ramy. Im wyższa wartość tego parametru, tym niższa zwrotność roweru. Ma to oczywiście swoje zalety, gdyż dzięki temu pojazd jest stabilniejszy. Pozostałe parametry (np. bazę kół) dostosowuje się w sposób indywidualny, a wszystko zależy od osobistych potrzeb użytkownika. Faktem jest, że nie istnieje jednoślad, który tak samo dobrze sprawdzi się w każdym przypadku.
  5. Rama – Wiele osób twierdzi, że w rowerze ostre koło rama odgrywa ważniejszą rolę, niż osprzęt. Najlepiej, jeśli pochodzi ona od modelu szosowego. Oczywiście musi ona zostać dopasowana do parametrów charakteryzujących ostre koło. Pozbywamy się więc m.in. manatek, kasety, czy też hamulca tylnego. Piastę tylną najlepiej wymienić na torową. Na samym końcu montujemy łańcuch.

Rower ostre koło – za i przeciw

Rower ostre koło

Prawdą jest, że rower ostre koło nie jest dla każdego. Posiada on wiele zalet, jednak docenią je przede wszystkim prawdziwi miłośnicy tego typu pojazdu. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o budowie lub zakupie jednośladu należy przeanalizować zarówno zalety, jak i wady. Poniższe zestawienie z pewnością ułatwi podjęcie ostatecznej decyzji.

Zalety:

  • Atrakcyjne wzornictwo – ostre koło to prawdziwa gratka dla zwolenników minimalizmu. Mniejsza ilość podzespołów sprawia, że rower prezentuje się niezwykle atrakcyjnie pod względem wizualnym. Ma to znaczenie szczególnie dla tych, którzy poszukują typowo miejskiego roweru.
  • Niższa waga – prezentowany rodzaj roweru nierzadko stanowi „odchudzoną” wersję modelu szosowego. Przekłada się to na niższą masę jednośladu. Ułatwia to nie tylko sprawne sterowanie jednośladem, ale również jego przenoszenie.
  • Wysoka niezawodność – liczne opinie zadowolonych użytkowników potwierdzają, że rower ostre koło jest niezawodny. Prosty napęd zmniejsza ryzyko pojawienia się usterki lub awarii. Jest to znakomita opcja dla tych, którzy chcą uniknąć czasochłonnej, a jednocześnie kosztownej konserwacji. Jednoślad nie wymaga zbyt dużych nakładów finansowych w trakcie eksploatacji, co można uznać za duży plus.
  • Wysoka sprawność napędu – nie odnotowuje się tutaj charakterystycznych opóźnień, dzięki czemu pojazd błyskawicznie reaguje na ruch użytkownika. Wpływa to także na wygodę sterowania.

Wady:

  • Konieczność ciągłego pedałowania – dla niektórych jest to wadą, dla innych zaletą. Faktem jest, że napęd działa w taki sposób, że na ostrym kole nie zjedziemy nawet z górki. Ponadto szybkie skorygowanie położenia nóg jest tutaj niemożliwe, co ma znaczenie, gdy pokonujemy krawężniki lub wzniesienia.
  • Wyższa cena pedałów – zaleca się tutaj zamocowanie pedałów z systemem samoczynnie wypinającym stopę. W innym przypadku podczas upadku może dojść do groźnej kontuzji, a nawet złamania.
  • Trudniejsze hamowanie – jak już wspomniano, w ostrym kole mamy do czynienia wyłącznie z hamulcem przednim.

Dodaj komentarz